اسلایدفرهنگی

قیاس تلویزیون با پلتفرم؟ عجب

منظر اول| آنچه گفت

کل آثار پلتفرم‌ها را روی هم بگذارید در سال به اندازه تلویزیون تولید ندارند که در یک‌سال باید ۳۵ سریال پخش کند. در یک‌سالی که در سیمافیلم بوده‌ام هدف این بود که عدد را به یک کمیت قابل قبول برسانیم که آنتن خالی نشود و گام بعدی کیفی‌سازی است.

یا هدف این بود که برخی چالش‌های تهیه‌کنندگی را حل کنیم مثلاً وقتی دقیقه‌ای بودجه می‌دهیم تهیه‌کننده باید خود را موظف کند کار را به دقیقه مشخصی برساند اما اگر قسمتی پول بدهیم ممکن است در یک قسمت با دقیقه کمتر سریال محتوای خوبی ارائه کند و انتظارمان هم این است که تولیدکنندگان آثار باکیفیت بدهند.

به اندازه‌ای که وی‌اودی‌ها تولیدات باکیفیت در سال دارند تلویزیون هم به همان اندازه سریال‌های باکیفیت دارد. آماری دارم که سریالی در پلتفرم‌ها یک درصد یا نیم درصد دیده شده اما روی خوب‌ها مانور می‌دهند مثلاً «زخم کاری» فکر می‌کنم بیست درصد دیده شده بود و بیشتر درباره اینها تبلیغ می‌شود.

منظر دوم| تحلیل
این چندمین‌بار است که نقویان تلویزیون را با پلتفرم مقایسه می‌کند. حتما هدفش این است که نشان دهد وضع چندان خراب نیست. این قیاس اما از اساس نادرست است چرا که تلویزیون ردیف بودجه هنگفت برای سریال دارد و اصلا وی‌اوی‌دی‌ها نوپا هستند و همچنان در حال آزمون و خطا.

از سوی دیگر، مگر تلویزیون در یک‌سال اخیر چند سریال جدید و چند سریال خوب داشته است؟ متاسفانه آمارها خبر از وضعیت نامطلوب می‌دهند. حتما سریال‌های خانگی برای دیده شدن نیازمند مانور تبلیغاتی هستند چون عمدتا پای سرمایه بخش خصوصی در میان است.

از آن سو، حتما در وی‌اودی‌ها سریال بی‌کیفیت و با آمار پایین مخاطب وجود دارد اما به طور میانگین فعلا وضع آن‌ها بهتر از محصولات تلویزیونی است. ضمن این‌که خیلی از سریال‌ها به شکل غیر قانونی دانلود و از ماهواره پخش می‌شوند. پس این آمار را باید لحاظ کرد.

۲۲۰۵۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا