تجارت دریایی ایران در منطقه آزاد اروند نفسهای آخر را میکشد

رییس اتاق بازرگانی آبادان در نشست هماندیشی دولت و بخش خصوصی با حضور مشاور اقتصادی رییسجمهور، ضمن انتقاد از روند نزولی تجارت دریایی و عملکرد دستگاههای مرتبط، خواستار بازگشت مشوقهای تجاری، اصلاح سیاستهای گمرکی و تسریع در لایروبی اروند رود شد.
سیامک علی شاپور دهشیخی در نشست هماندیشی مشترک میان دولت و بخش خصوصی که با حضور معصومه آقاپور علیشاهی(مشاور اقتصادی رییسجمهور) روز پنج شنبه دهم مهر ماه در محل سالن جلسه های سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، ضمن یادآوری جایگاه قانونی اتاقهای بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه، اظهار کرد: نقدهای که توسط این اتاقها انجام میشود، کارشناسی و مبتنی بر واقعیتهای اقتصادی است.
او به آمارهای رسمی شناورهای تجاری در بنادر آبادان اشاره کرد و گفت: طی سال ۱۳۹۶، تعداد شناورهای لنج تجاری فعال در آبادان یک هزار و ۲۶۰ فروند بود، حال آنکه امروز این رقم به ۷۰ فروند کاهش یافته که بهواقع یک فاجعه در عرصه تجارت دریایی محسوب میشود.
رییس اتاق بازرگانی آبادان کاهش فعالیتهای گمرک آبادان و خرمشهر را از چالشهای جدی بخش خصوصی دانست و افزود: چهار اداره گمرک در استان خوزستان وجود دارد که تا سال ۱۳۹۶ رونق قابل توجهی داشتند، اما امروز با افت شدید مواجهاند و همکاری لازم از سوی گمرک مشاهده نمیشود
علی شاپور دهشیخی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل نرخ ارز و محاسبه های گمرکی اشاره و بیان کرد: محاسبه های گمرکی نسبت به سال گذشته دو ممیز هشت دهم برابر شده و عوارض نیز به همان نسبت افزایش یافته، در حالی که نرخ ارز به ۲۸۰ برابر رسیده، ۲۰ درصد نیز از مأخذ ارزش کالا کم شده که خود مشکل تازهای ایجاد کرده است.
او حذف کالای تجاری از چرخه بازرگانی تحت عنوان کالای ملوانی را عاملی برای تعطیلی بخشی از تجارت منطقه دانست و ادامه داد: تخصیص کالا با توجه به روند تامین ارز، اکنون نزدیک به هشت ماه زمان میبرد، به این معنا که اگر فردی امروز بخواهد کالای وارداتی ثبت سفارش کند، ترخیص آن به پاییز سال آینده موکول خواهد شد.
هشدار رییس اتاق بازرگانی آبادان: تجارت دریایی ایران در منطقه آزاد اروند نفسهای آخر را میکشد / سیاستهای غلط و حذف مشوق ها تجارت و اقتصاد دریایی را فلج و به بنبست کشانده است
رییس اتاق بازرگانی آبادان ضمن انتقاد از نقش پُر رنگ بانک مرکزی در تصمیم های تجاری کشور، به مشکل مسیر حملونقل دریایی آبادان نسبت به دیگر بنادر اشاره و اضافه کرد: مسافت دریایی آبادان تا دبی ۷۰۰ کیلومتر است، در حالی که این فاصله برای جزیره کیش تنها ۲۲۰ کیلومتر است. برای جبران این فاصله، تخفیف سود بازرگانی ۳۰ درصدی مصوب شده که در عمل به ۲۵ درصد برای خرمشهر و تنها ۲۰ درصد برای آبادان کاهش یافته است.
علیشاپور دهشیخی خواستار تعمیم تخفیف ۳۰ درصدی سود بازرگانی به هر دو شهر آبادان و خرمشهر شد و افزود: عمق دهانه اروند رود به ۲.۷ متر به دلیل رسوبگذاری رسیده و میتوان به آسانی با تصمیم دولت این پروژه را تعیین تکلیف کرد.
او حمل کانتینر به آبادان را یکی از گرانترین مسیرهای کشور دانست و ادامه داد: کرایه حمل کانتینر بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ واحد ارزی، بسیار بالاتر از دیگر بنادر است که موجب فرار تجار به مسیرهای ارزانتر شده است.
رییس اتاق بازرگانی آبادان همچنین رویههای گذشته سازمان منطقه آزاد اروند در تعیین مأخذ کالا را عامل فرار سرمایه تجاری از منطقه دانست و اظهار کرد: برخلاف تبصره(۲) مناطق آزاد که نظام مشوقها را پلکانی و متناسب با حجم واردات تعریف میکند، در اروند تمام کالاها با نرخ ثابت دو درصد مشمول شده و همین امر موجب مهاجرت تجار به بنادر دیگر شده است.
علیشاپور دهشیخی در پایان خواستار بازنگری فوری در این سیاستها شد و اعمال مجدد تخفیف ۳۰ درصد سود بازرگانی برای آبادان و خرمشهر، کاهش عوارض بندری آبادان که ۱۱ برابر خرمشهر است، اعمال نرخ ارز ترجیحی برای اظهارنامههای گمرکی در این دو بندر، اجرای فوری لایروبی اروند رود طبق مصوبه کمیسیون امنیت ملی، ایجاد تفاوت مشوقها برای کالاهای خاص وارداتی به آبادان و خرمشهر را راهکار نجات تجارت در منقطه آزاد اروند برشمرد.
لازم به توضیح است که نشست هماندیشی با محور بررسی مشکل و چالشهای اقتصادی منطقه آزاد اروند، با حضور معصومه آقاپور علیشاهی(مشاور اقتصادی رییسجمهور)، سید مصطفی موسوی(رییس اتاق بازرگانی خرمشهر)، مصطفی خانزادی(مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند) و جمعی از فعالین اقتصادی آبادان و خرمشهر در محل این سازمان برگزار شد.