اسلایدفرهنگی

۱۶ و نیم میلیارد تومان بودجه می‌تواند مهم‌ترین گنجینه هنرهای معاصر را نجات دهد/ کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم جهان در موزه هنرهای معاصر تهران

ماهرخ عباسپور: موزه هنرهای معاصر تهران همیشه یکی از مباحث مهم جامعه هنرهای تجسمی کشور محسوب می‌شود. بنا به تصمیم مدیران هنری، در سال ۱۳۹۷ قرار شد بنا و فضای داخلی این موزه بازسازی شود آن هم بازسازی از نوع همه جانبه که همه موزه را تحت تأثیر قرار داد؛ اما پس از گذشت چندین سال از آغاز بازسازی و اتمام آن، هنوز هم مشکلاتی در این موزه وجود دارد، برای مثال گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هنوز فاقد سیستم اطفای حریق (نه سیستم اعلام حریق) است و برخی گالری‌های موزه نیز این سیستم را ندارند یا بر اساس مشاهدات، برخی استانداردهایی که قبلاً در موزه رعایت شده بود، پس از بازسازی اعمال نشده است و متأسفانه سبب هزینه‌کرد مجدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

موزه هنرهای معاصر تهران که حالا بیش از ۴۵ سال از زمان تاسیس آن می گذرد، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن محسوب می‌شود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی پایان جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است. گفته می‌شود این مجموعه یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبش‌های هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش می‌دهد.

در این مجموعه، آثار مختلفی از دوره‌های متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به‌ لحاظ قیمتی، گران‌ترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودکشی» از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زنده‌رودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.

اهمیت وجود این آثار و شرایط نگهداری آنها در گنجینه باعث شد که نهم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام شود، موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود؛ البته فرآیند بازسازی که قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز به پایان نرسیده است؛ البته عباس صالحی _وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت _ در گفت و گویی اعلام کرده بود که موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان پاییز سال ۹۹ بازگشایی می شود.

علل طولانی شدن فرآینده بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، از دیگر موضوعاتی است که در ایام بازسازی موزه با چالش های زیادی همراه بوده است. همین امر سبب شد که ۳۱ تیر ماه سال ۹۸، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با برگزاری یک نشست خبری درباره فرآیند بازسازی موزه توضیحات مشخصی را اعلام کنند. مظفری شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را از دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی عنوان کرد. نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمان‌کار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از سوی دیگر مرمت گالری های موزه هنرهای معاصر برای نگهداری آثار گنجینه در مدت بازسازی موزه را از اصلی ترین دلایل طولانی شدن پروژه بازسازی این موزه عنوان کرده و گفته است: در آغاز فرایند بازسازی بحث انتقال آثار به خارج از موزه مطرح شد که اگر این امکان وجود داشت سرعت فرآیند بازسازی بسیار افزایش می‌یافت؛ اما به دلیل نفیس بودن آثار تصمیم گرفته شد که آثار در موزه نگهداری شوند. در نتیجه قرار شد گالری‌های موزه را در زمان فرآیند بازسازی تعطیل کنیم تا به محل موقت نگهداری آثار تبدیل شوند. برای اینکه بتوانیم موقتا آثار را در این گالری‌ها نگهداری کنیم، باید فضای گالری‌ها را نیز برای جلوگیری از آسیب به آثار گنجینه بازسازی می‌کردیم. همین امر باعث شد که فرآیند بازسازی طولانی‌تر شود.

سید عباس صالحی همچنین درباره افزایش بودجه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، یادآور شده است: بودجه‌ای که در آغاز پروژه برای بازسازی موزه در نظر گرفته شده بود، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که صرف بازسازی گالری‌ها شد. پس از انتقال آثار گنجینه به گالری‌ها، فرآیند بازسازی گنجینه آغاز شد که هزینه آن ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد. در نتیجه مجموع بودجه‌ای که صرف بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران شد، ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. بنابراین با توجه به اینکه فرآیند بازسازی گنجینه به پایان رسیده است، انشاءالله در آذر ماه امسال موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی می‌شود.

بخش مرمت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که اصلی ترین هدف بهسازی موزه عنوان شده است، به پایان رسیده است و به نظر می رسد که هم اکنون کارهای انتقال آثار به گنجینه در حال انجام است. ۲۱ مرداد سال ۹۹، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با حضور اهالی رسانه از گنجینه موزه بازدید کرد و توضیحاتی را درباره تغییرات انجام شده ارائه داد و گفت: شاید در ظاهر به نظر برسد که کاری انجام نشده، اما در زیرساخت‌ها کارهای بسیار مهمی صورت گرفته است. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما این بود که اگر کسی قبلا موزه را دیده و بعد از بازسازی، دوباره از موزه بازدید می‌کند، احساس نکند که کلا موزه تغییر پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

ممیزی آفت سریال‌های تلویزیونی/ سانسور «سرزمین مادری» صداوسیما را از سقوط نجات داد

روایتی کوتاه از نویسندگان دوره مشروطه از مستشارالدوله تا جهانگیرخان صوراسرافیل/ یادآر ز شمع مرده یادآر

۱۰ میلیارد دلار از تاریخ هنر جهان بدون بیمه زیر پای حشرات

حاشیه جدید موزه هنرهای معاصر تهران/ تصاویر

به منظور بیشتر روشن شدن ابهامات در مورد موزه هنرهای معاصر تهران خبرگزاری مهر با محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

محمود سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ناقص ماندن بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران و اینکه چه کسی یا بخشی از وزارتخانه در تمام نشدن روند بازسازی مقصر هستند، توضیح داد: نمی‌دانم نبود سیستم اطفای حریق در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را از چه منبع و سندی اعلام می‌کنید چون فکر می‌کنم این‌طور نباشد اما حالا که شما می‌فرمایید مجدداً بررسی خواهم کرد. نکته بعدی این است که در بخش‌هایی از موزه، سیستم اطفای حریق باید اصلاح شود. اما اینکه کارهای عمرانی موزه کامل انجام شده یا خیر باید بگویم بخش‌هایی از کارهای عمرانی موزه هنرهای معاصر تهران مانده است که امیدوارم بتوانیم به تدریج با بودجه‌هایی که تخصیص پیدا می‌کند، به انجام برسد برای مثال سال گذشته موکت‌ها تغییر کرد و تغییراتی در هواساز و شیشه‌ها صورت گرفت.

وی افزود: همان‌طور که اطلاع دارید بودجه‌ها به صورت یک‌جا اختصاص نمی‌یابد به همین دلیل به محض اینکه بودجه‌ای به دست ما برسد نواقص موزه هنرهای معاصر تهران را رفع خواهیم کرد.

سالاری همچنین با اشاره به مدیریت همزمان محمد خراسانی‌زاده بر موزه هنرهای معاصر تهران و مرکز هنرهای تجسمی، افزود: برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران با حضور محمد خراسانی‌زاده به صورت روتین در حال انجام است.

۱۶ و نیم میلیارد تومان بودجه می‌تواند مهم‌ترین گنجینه هنرهای معاصر را نجات دهد/ کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم جهان در موزه هنرهای معاصر تهران

وی درباره رعایت نکردن استانداردهای موزه‌ای برای تغییرات در بازسازی که منجر به تغییرات مجددی چون تعویض موکت و پنجره گالری‌ها شد، نیز گفت: به دلیل اینکه آن زمانی که بازسازی صورت گرفت، من مسئول نبودم در جریان جزئیات کار نیستم اما زحماتی کشیده شده است و برای اینکه آن زحمات تکمیل شود، از جایی به بعد منابع مالی کفاف نداده یا شاید آن برآورد اولیه که برای مسائل مالی دادند کمتر بوده و در اجرا به مشکل برخورده‌اند که آن پول تمام شده و تخصیص جدیدی اتفاق نیفتاده است! چون ریز ماجرا و جزئیات کار را نمی‌دانم، نمی‌خواهم چیزی بگویم که شایسته نباشد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تلاش ما این است که شرایط موزه هنرهای معاصر تهران، روز به روز بهتر شود چون بنای موزه بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و نیاز به بازسازی داشته است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا اولویتی برای بحث عمرانی موزه در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: در معاونت هنری، تعداد ساختمان‌هایی که عمر بالای ۵۰ سال دارند، زیاد است از تئاترشهر و سنگلج بگیرید تا موزه موسیقی که نگهداری همه اینها پرهزینه است و از طرف دیگر اینها ساختمان‌های میراث فرهنگی نیز محسوب می‌شوند. موزه هنرهای معاصر تهران خدا را شکر از این جهت از بقیه ساختمان‌ها، سرحال‌تر و سرپا تر است و به همین دلیل اولویت ما الان ساختمان‌های دیگری است که باید برای آنها کارهای عاجل انجام شود.

سالاری در پایان بیان کرد: ساختمان تئاترشهر به زودی تعمیراتش آغاز می‌شود و تالار سنگلج و هنر نیز در اولویت‌های بعدی ترمیم قرار دارند که بر حسب وظیفه، در به روز کردن و تعمیر آنها اقدام می‌کنیم.

۲۴۵۲۴۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا